Sådan går det Nina nu
Interview med Nina Marie Fabienke,
Hospitality and Business Management Trainee
I begyndelsen af sommeren 2024 interviewede vi Nina i forbindelse med hendes opstart på Service- og Oplevelsesøkonomuddannelsen. Nu, hvor hun har været på uddannelsen i over et år, følger vi op og hører, hvordan det er gået.
Kan du sætte nogle ord på den faglige og personlige udvikling, du har gennemgået, siden du startede på uddannelsen for et år siden?
“Generelt har jeg udviklet mig enormt meget under denne uddannelse.
På skolebænken er jeg blevet introduceret til relevant fagligt stof, som har været spændende at koble til den virksomhed, jeg har været tilknyttet. Alt fagligt stof har været utrolig relevant for den branche, jeg interesserer mig for, og det har givet mig stor viden samt tvunget mig til at tage gode og kritiske overvejelser. Det at kunne gå på arbejde med ny teori i rygsækken har givet mig mulighed for at se den virksomhed, jeg har været en del af, på en helt ny måde – og har samtidig givet mig en god indgangsvinkel til dialoger med mine overordnede. Jeg har fået en helhedsforståelse af det at drive en virksomhed i restaurationsbranchen.
Et meget konkret eksempel er teorien om virksomhedens WHY. Det er vigtigt at have et WHY for at vide præcist, hvad man som virksomhed står for, samt for at kunne italesætte dette WHY over for sine medarbejdere. Det betyder, at medarbejderne får en fælles forståelse af virksomheden og dermed bedre kan arbejde sig hen imod det fælles mål.
At studere og arbejde samtidig kan til tider være en stor mundfuld. Derfor har det for mig handlet meget om planlægning, struktur og prioritering. Især i starten syntes jeg, det var svært at finde en god balance, da jeg er enormt pligtopfyldende og altid ønsker at gøre mit bedste. Dog har jeg gennem det sidste år fundet en passende balance, hvor der er plads til både studie, arbejde og privatliv. Det har taget tid, men for mig handler det mest af alt om at strukturere mine uger og planlægge fremad, da nogle perioder kan være mere pressede på grund af eksamener, opgaver og travlhed i sæsonarbejdet.
Personligt har jeg også udviklet mig meget. At tage en uddannelse var ikke nyt for mig, da jeg er STX-student, men det var til gengæld helt nyt for mig at træde ind på en arbejdsplads, have kollegaer, forholde mig til en ledelse og navigere i en professionel kontekst. Min arbejdsplads var opdelt i to fysiske afdelinger med forskellige faggrupper, og jeg har lært at navigere imellem dem. Jeg har også lært meget om mig selv – både hvad jeg fysisk og psykisk kan klare – samt hvordan det er at arbejde under pres og gennem en højsæson med mange arbejdsdage og timer”.
Du har netop gennemført faget med topkarakter – hvad er de vigtigste læringspointer fra faget, og hvad har været det mest udfordrende?
“Jeg synes personligt, at det var virkelig spændende at arbejde med forretningsforståelse, da jeg på sigt har et stort ønske om at starte som selvstændig. Derudover finder jeg det interessant at se på hele virksomheden som en helhed og fokusere på, hvordan de forskellige aspekter afhænger af og påvirker hinanden.
For mig har det været meget lærerigt at arbejde med simulationsspillet, da det har gjort teorien mere konkret og nemmere at forholde sig til. Derudover har det givet mig et endnu bedre billede af, hvordan det kan være at drive en forretning.
Det mest udfordrende har helt klart været det høje niveau på forløbet. Teorien – og især det økonomiske aspekt af faget – har været udfordrende, men samtidig enormt spændende og en vigtig del af hele uddannelsen”.
Hvis du er blevet nysgerrig på Service- og oplevelsesøkonomen, kan du finde mere information lige her
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så er du altid velkommen til at kontakte Gry Asnæs:
Tlf.: 20 73 71 13
Mail: gry@asnaes-vangstrup.dk