Vækst x sparsommelighed = øget indtjening?

Af Egill Hauch, Rasmus Bo Bojesen, Gry Asnæs og Annette Vangstrup.

Historisk har øget indtjening i vores branche gået via vækst og sparsommelighed. Det har næsten pr. automatik altid resulteret i en god og sund drift. Men holder det i 2022 eller er tiden inde til at udfordre dette mantra? I sensommerens artikelserie ser vi nærmere på, hvordan du kan gentænke din forretningsmodel.

Den gode nyhed her i 2022 er, at gæsterne generelt gerne vil bruge flere penge på oplevelser. Den mindre gode nyhed er, at de bruger færre penge på hver enkel oplevelse. Når vi studerer data, ser vi en klar tendens til at forventningerne til servicen stiger, mens den omsætning, gæsten skaber, falder.

Som arbejdsgiver er du samtidig udfordret af forhold uden for din egen kontrol i form af stigende råvarepriser, lønninger, inflation, energiudgifter og mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Så hvordan løser du den udfordring?
Det ligger til højrebenet at hæve prisen, men ved du, hvordan gæsterne vil reagere? Sandsynligvis ikke, for det eneste du med sikkerhed ved om dem, er, at de endnu ikke har fundet et bedre alternativ, og prisstigninger får gæster til at tænke sig om og se sig omkring.

En mere holdbar løsning er at gentænke hele din forretningsmodel - og der kommer nok ikke et bedre tidspunkt end netop nu til dét arbejde. Dit arbejde med at gentænke forretningsmodellen kræver, at du indsamler viden om gæster, foretager en menuanalyse og udarbejder delanalyser på produkter og ydelser. Det lyder nok omfattende, men reelt handler det om at gå lidt systematisk til værks. Og stille spørgsmål.

Vi fører dig igennem de forskellige faser
I eftersommerens artikelserie ser vi konkret på, hvordan du kan gentænke din forretningsmodel. VI tager afsæt i nedenstående strategiske spørgsmål:

1.      Hvad er dit gæsteløfte og har du ét? Hvem er din målgruppe og hvad efterspørger de? Hvad er de parate til at betale for jeres ydelser?

2.      Gæsteadfærd rykker sig voldsomt i disse år. både i forhold til at skabe oplevelser og yde værtsskab og i forhold til bæredygtighed. Hvordan skal sådanne strømninger påvirke din konceptudvikling?

3.      Hvilke eksisterende produkter tjener du hvad på, og hvad sælger bedst?

4.      Hvor datadrevet skal du være? Der er mange systemer, der kan generere alle former for data til dig, men for meget data kan også giver flimmer. Hvordan udvælger og skaber du det præcise overblik over data og dermed viden, som kan påvirke organisationens handlinger i retning af dit ønskede mål?

5.      Hvordan pakker og styrer du jeres efterspørgsel og omsætning? På godt dansk – revenue management.

6.      Kender du de konkrete indsatsområder, der skal til for at nå de mål du ønsker?

7.      Hvordan anvender og planlægger du dine ressourcer, sandsynligvis med færre medarbejdere?

8.      Har du en kultur og en organisation, der kan implementere disse indsatser?

9.      Hvad er jeres organisationskultur, værdier og kompetencer? Har du den organisation, der skal til for at opfylde jeres gæsteløfte?

Når du har været igennem disse overvejelser, og måske truffet en række nye valg om alt fra åbningstid til produktportefølje, så bliver det lettere at arbejde videre med konkrete taktiske overvejelser, f.eks. prisfastsættelse og jeres strategi i forhold til salgskanaler. Læs med i den kommende tid og få inspiration og inputs til, hvorledes du og dit team – bid for bid – får tygget jer frem til en ny forretningsmodel.


Næste artikel i sensommerens artikelserie sætter fokus på at skabe et gæsteløfte som alle kan forstå og mærke – ikke mindst gæsterne.

Previous
Previous

Løftet alle kan forstå - også gæsterne

Next
Next

Værdien af en god optakt