Beslutninger på et oplyst grundlag

De fleste af os siger ”ja tak” til at træffe de daglige beslutninger på et oplyst grundlag.

Udfordringen er imidlertid, at det er kompliceret og uoverkommeligt at skaffe det fulde overblik. Din virksomhed oversvømmes med data fra kassesystemer, bookingsystemer, salgskanaler og mange andre. De hævder alle at netop deres løsning, giver det fulde overblik. Èt er sikkert: Mængden af data og kilder vil ikke blive mindre i fremtiden. Derfor skal du forenkle dit behov og prioritere netop de data, der matcher de mål, som du har. Lettere sagt end gjort? Helt afgjort, men bestemt ikke umuligt.

Enkelhed kræver disciplin
Først og fremmest må du skabe et overblik over den daglige drift. Det lyder banalt, men en daglig og/eller ugentlig rapportering om nøgletal er selve fundamentet i et godt overblik. Rapporteringen skal som minimum omfatte: Omsætning, indtjening, vareforbrug og løn. Det giver et godt billede af udviklingen, og kan fortælle dig, om I træffer de rigtige beslutningen samt om dit team har den rette adfærd.

Styr dig…
Og når vi taler om den rette adfærd, kommer du ikke uden om ”Styringsarket”. Det er selve nøglen til, at du på taktisk mellemlederniveau holder fokus på dine ressourcer og prioriteringer. Samtidigt hjælper styringsarket dig til at byde ind med indsigter og justeringsforslag på operationelt niveau. Styringsarket er dit redskab til at synliggøre mål og løbende foretage justeringer, så du når dine mål. 

Et sådant styringsark kan genereres ved digital dataindsamling, men vi anbefaler en håndholdt og analog model. Der ligger en sund læring i, at dine mellemledere selv søger data og indtaster disse i et regneark. Det kræver, at de har let adgang til at finde data og at registreringen kan klares på 10 minutter. 

Gode nøgletal til styring af en hospitality virksomhed:

  • Omsætning pr. gæst

  • Kapacitetsudnyttelse, f.eks. belægningsprocent

  • Omsætning i forhold til kapacitet – f.eks. indtjening pr. stol pr. åbningstime (RevPash)

  • Bruttoavancer på varegrupper

  • Lønprocenter opdelt på afdelinger

  • Indtjening før husleje, renter og afskrivninger (populært GOP, EBITDA)

  • NPS score


Investeringer
På vores uddannelsesforløb drøfter vi ofte det faktum, at der gennemføres (for) få investeringer i branchen. Ofte er årsagen manglende finansiering, men det kan også være evnen til at trænge igennem til ledelsen (som jo i øvrigt kan være en selv). Samtidig ser vi, at investeringer skal udnyttes og tilbagebetales på kortere tid. Det skyldes bl.a. strukturelle forandringer i markedet, der gør en investering forældet hurtigere end tidligere.

Men uanset de mange benspænd kommer du ikke uden om Investeringer. De er din mulighed for at rykke på din markedsposition, skabe grobund for et stærkere kundeløfte, forenkle dine processer og dermed spare ressourcer mv.

Du bør derfor overveje, hvad en konkret investering i dag kan gøre for dine:

  • Produkter og ydelser?

  • Din prissætning og mulighed for øget indtjening?

  • Bestræbelser på at forenkle processer der sparer tid og ressourcer?

Med denne argumentation bliver det lettere for dig at præsentere et budget, der dokumenterer investeringens berettigelse (også over for dig selv). Fremfor alt bliver det lettere for dig at overbevise både banker og beslutningstagere om, at de skal yde finansieringen.


Previous
Previous

En disciplin du skal mestre, hvis du er i hospitality

Next
Next

Mad- og smagsudvikling - hverdagsmad med ekstra krøller