Uddannelser > Restaurant- og hotellederuddannelsen > Service, oplevelser og værtskab

Service, oplevelser og værtskab


Uddannelsen klæder dig på til at håndtere de ledelsesmæssige udfordringer, du møder i forhold til at designe den bedste gæsteoplevelse, og du får et solidt udgangspunkt for at udvikle dig selv, jeres oplevelser og jeres resultater.

Vi har gennem længere tid konstateret, at der er et ‘missing link’ mellem dem, der har det strategiske ansvar for gæsterejsen, og dem, der kan se, hvordan gæsterejsen fungerer i praksis.

I faget 'Service, oplevelser og værtskab' lærer du at observere og analysere gæsterejsen og med høj gennemslagskraft formidle de observationer receptionister, tjenere, serviceteknikkere kvalificeret kan bidrage til af forbedringer. Enten ved at inddrage ledelsen eller implementere de nye opdagelser direkte ved hjælp af værktøjerne fra faget.

For Sovino betyder dét at jeg har taget ‘Service, oplevelser og værtskab’, at jeg har fået en større værktøjskasse, som jeg kan bidrage med i driften og mere strategisk - blandt andet. Hvis vi skal åbne nye steder eller vi skal udvikle på eksisterende gæsterejser, så ved jeg nu, hvordan jeg skal udvikle en gæsterejse
— Mads Nordstrøm Vinther Thomsen, Sovino Brands

Hør mere

Ønsker du mere information, så kan du skrive til info@asnaes-vangstrup.dk eller ringe på 70 23 48 08.

Du kan også udfylde nedenstående formular.

 

Dit udbytte

Du lærer at:

  • Forstærker din virksomheds evne til at skabe loyale kunder, forbedre gæsterejsen og øge din konkurrencefordel i branchen, ved at bringe fronten i spil og indsamle data om gæstens adfærd

  • Faget giver deltageren en langt højere handlekraft til at identificere områder, der kan forbedres

  • Anvende centrale teorier, modeller og værktøjer til udvikling af service, oplevelser og værtskab

  • Vurdere og formidle praksisnære problemstillinger samt opstille og udvælge løsningsmuligheder i feltet mellem service, oplevelse og værtskab

  • Øget viden om din virksomheds styrker og udfordringer, og kan vurdere hvilken typer af service som skaber værdi for dine gæster

  • Analysere og kortlægge gæsterejsen med et udefra og ind perspektiv og opnå aktuel indsigt omkring egen virksomheds mulige tiltag for udvikling

  • Måle gæste tilfredshed og hvordan gæste feedback anvendes i praksis, for at forbedre og udvikle gæsteoplevelsen. 

  • Anvende teori og værktøjer i praksis mhp. at udvikle oplevelser, der skaber loyale gæster

I dette fag arbejdes der med at skabe mere end blot funktionel service, til at skabe værtskab og oplevelser, der påvirker gæsten emotionelt og øger gæsteloyaliteten. Vi kommer til at arbejde med gæsterejsen ud fra et dynamisk perspektiv, hvilket indebærer brugen af kontinuerlig dataindsamling, anvendelsen af NPS og analysere gæsterejsen i dybden for at opnå en dybere forståelse af gæsternes forventninger og adfærd. Vi fordyber os bl.a. i teorier såsom forventnings-gap, gæsterejsen, KANO modellen, servicebeviset, sansogrammet og oplevelseskompasset.

Du får udvidet dine kompetencer i forhold til at kortlægge og udvikle tiltag på gæsterejsen, der skaber værdi for virksomheden og dens gæster.

Faget afsluttes med et projekt, hvor du med den analytiske tilgang ud fra et strategisk perspektiv får andre briller på til jeres gæsterejse, herunder hvordan I arbejder med den. Du kan derfor komme tilbage på arbejde med konkrete tiltagsmuligheder for udvikling af gæsternes helhedsoplevelse.

 

Vil du gerne have en fuld akademiuddannelse?

Du kan tage dine akademimoduler, fordi du ønsker udvikling og viden.

Hvis du også ønsker en afsluttet akademiuddannelse, så kræver det 50 ECTS inden for en periode på seks år.

I særlige tilfælde kan der søges dispensation på skolen i overensstemmelse med gældende regler. Vi har set, hvor skolen giver dispensation i tilfælde af sygdom, ulykke, barsel eller dødsfald.

 

Gratis ekstra forløb

Som deltager på vores akademifag tilbyder vi et gratis supplerende forløb med individuel bistand til casearbejdet, opgaveskrivning og eksamenspræsentationen herunder:

  • Identificere problemstilling

  • Struktur og indhold i din opgave

  • Forberedelse af din præsentation i f.eks. PowerPoint

 

Formidler og facilitator

Marie Elley Bendtsen

 

Praktisk info

Pris
Uddannelsen koster 10.500 kr. ekskl. moms og forplejning.

Fysisk fremmøde
Vi mødes i vores hyggelige lokaler i Holte – kun 350 m. fra Holte Station.

Eksamen
Du afslutter forløbet med en eksamen, som er en mundtlig prøve kombineret med en opgave. Når du består eksamen, får du 5 ECTS-point fra akademiuddannelsen: Service, oplevelser og værtskab (AU i service og oplevelser).

Læse-skrive udfordret
Hvis du er læse-skrive udfordret eller har eksamensskræk, er det ingen hindring. Vi har udviklet særlige metoder, som betyder, at du kan føle dig tryg og godt tilpas på trods af evt. udfordringer.

 

Målgruppe

Faget er rettet mod:

  • Receptionister, tjenere, konferencetekniker som ofte besidder det mest omfattende overblik over hele gæsterejsen.

  • Ledere/managers/ejere i mindre organisationer/ eller nye organisationer (f.eks. ledere med direkte påvirkning af strategi og drift i flere eller alle afdelinger).

  • Mellemledere/ledere f.eks. ledere med direkte påvirkning af drift i en afdeling som reception manager, restaurantchef, køkkenchef, konferencechef).

  • Medarbejdere med mere ansvar f.eks. medarbejdere med lille påvirkning af drift i en afdeling som assistent managers i køkken, bar, restaurant, reception osv.

  • Forløbet henvender sig også til oldfruer, housekeeping og teknik.

 

Datoer

Efterår 2024

12. september (virtuel undervisning, kl. 9-11)

25. september (fysisk undervisning, kl. 10-16)

26. september (fysisk undervisning, kl. 9-15)

3. oktober (virtuel undervisning, kl. 9-11)

10. oktober (virtuel eksamen/afslutningspræsentation, 30. min)

Forår 2025

18. marts (virtuel undervisning, kl. 9-11)

3. marts (fysisk undervisning, kl. 10-16)

4. marts (fysisk undervisning, kl. 9-15)

11. marts (virtuel undervisning, kl. 9-11)

18. marts (virtuel eksamen/afslutningspræsentation, 30. min)

Udbudt af Dania i samarbejde med Asnæs & Vangstrup

I samarbejde med Cphbusiness

 
 

Økonomisk tilskud

Økonomisk tilskud
Du kan søge flere forskellige former for tilskud til din uddannelse. 

Vi hjælper dig
Skriv til os på uddannelse@asnaes-vangstrup.dk – vi sidder klar til at hjælpe dig med at afdække de muligheder, der passer til dig. Vi kan også sende dig en beregning på, hvor meget du kan søge, så du er klar over økonomien, før din tilmelding bliver endelig.

SVU (statens voksenuddannelsesstøtte)
SVU er en lønrefusion for de timer, som du bruger på din uddannelse i arbejdstiden, og derfor ikke er til rådighed for arbejdsgiver.

Du kan søge SVU, hvis du kan svare ja til alt nedenstående:

  • Du har været ansat i over 26 uger ved uddannelsesstart.

  • Dit højeste fuldførte uddannelsesniveau er en erhvervsuddannelse – medmindre din uddannelse er forældet, så ring til os, så vi sammen kan afdække dine muligheder.

  • Du er fyldt 25 år.

Omstillingsfond
Omstillingsfonden er et tilskud, man kan søge, når man uddanner sig.
Bemærk at der tildeles midler efter “først-til-mølle” princippet.

Du kan søge om Omstillingsfonden hvis:

  • Dit højeste fuldførte uddannelsesniveau er en mellemlang videregående uddannelse som professionsbachelor.

Kompetencefonde
De fleste overenskomster indeholder en aftale om en kompetencefond. Fra kompetencefonden kan der søges om tilskud til kurser og uddannelse for medarbejdere.

Uddannelsen udbydes af:

Udviklet og tilrettelagt i samarbejde med Asnæs & Vangstrup