Er hotel- og restaurantbranchen lige så gode til data som fodboldklubben FC Midtjylland?

Jeg blev nysgerrig på en artikel i Børsen den 10. oktober, der handler om succesfuld brug af data i Fodboldklubben FC Midtjylland. Jeg skal sige, at min interesse og forståelse for fodbold er stærkt begrænset, men det potentiale, der blev beskrevet i forhold til systematisk brug af spilledata, indkøb af spillere og efterfølgende salg med store gevinster, gjorde mig nysgerrig.

På vegne af hotel- og restaurantbranchen, er vi i A&V meget optaget af data. Data om gæster, deres købemønstre, adfærd og loyalitet, samt ikke mindst selvfølgelig økonomiske data generelt. Mængden af data, og fra mange forskellige kilder og systemener er også en stressfaktor for mange af branchens udøvere, der spørger sig selv, og os, hvilke data, der er vigtige.

Helt naturligt, er vi som ledere og forretningsindehavere, optaget af at finde det eller de indsatsområder, der leder til målopfyldelse og måske til at identificere et helt nyt potentiale. Når man læser artiklen om brug af data i fodboldklubben, så får jeg netop det indtryk, at de har udviklet et særlig sæt af data, der gav netop den indsigt, der ledte til store økonomiske gevinster. 

Vi nærmer os 2020 med raske skridt, og dermed et nyt budgetår. Et bud på data, der skal holdes øje med i vores branche for det kommende år, kan være:

  • Omsætning opdelt på segmenter. Deres størrelse og lønsomhed prioriteret, så man kender sine kernekunder.

  • Segmenters sammenhæng med loyalitet – f.eks. kobling mellem kundesegment og loyalitet

  • Distributionsomkostninger sammenholdt med salg- og markedsføring.

  • Prisfastsættelse af alle produkter, opdelt efter prisfølsomhed, så man ved, hvor prisen styres af konkurrenterne, og hvor man kan prissætte f.eks. værdibaseret.

Hvis vi mangler viden i organisationen til at træffe strategiske beslutninger, kan det være vores data eller vores “dashboard” ikke er tilstrækkeligt til at hjælpe virksomheden frem mod deres budgetmål. Det betyder, at vi nogle gange skal rydde op i ledelsesrapporter, hente ny viden gennem kalkulationer, gæsterejseanalyser mv. Ofte er det besværet værd, selvom det på kort sigt betyder en større arbejdsindsats, og vi måske oplever utryghed ved, at data ikke kan sammenlignes med året eller perioden før. 

Kan nye data og nye nøgletal lede til nye gevinster, så er det oftest indsatsen værd – jeg tænker at ledelsen i FC Midtjylland er enig i den betragtning.

Previous
Previous

Tanker som dræner

Next
Next

Gæstens følelser kan påvirkes med servicedesign