Fokus Gør Forskellen

07
jan

Har du noget ubehageligt, som du skal have sagt?

Posted by | No Tags | Emotionel intelligens · Ledelse

De fleste af os synes at svære samtaler er ubehagelige. Det kan fx være at din nærmeste kollega lugter dårligt, er upassende klædt eller har en adfærd som gør dig eller andre utilpas. Men hvordan får du det sagt uden at det virker sårende, eller at der opstår en diskussion eller konflikt? Hvordan beslutter du, […]

Read More
21
dec

Fasthold dine medarbejdere med motivation

Posted by | No Tags | Design

Det at fastholde medarbejdere er et fokus punkt hos mange ledere. En måde til at fastholde medarbejderne på er bl.a. ved at motivere dem. Vi har samlet nogle af vores erfaringer, som du med fordel kan afprøve på dig selv, for at se om du er motiveret i dit job.   Det at føle sig […]

Read More
03
nov

Paradoks i værdiskabelse

Posted by | No Tags | Design

Som leder vil man meget gerne involvere medarbejderne i alt det nye. Ledelsen ønsker at dele deres nye viden på innovative medarbejderforløb og workshops, men samtidig skal de begrænse udfoldelsen i forhold til overordnede budgetter, strategier og regler.   Et typisk benspænd er mellem modpolerne kontrol og skabelse. Et klassisk eksempel er kompromiset mellem på […]

Read More
19
okt

Kunsten at skabe varig forandring

Posted by | No Tags | Design

Hvad gør du når du kommer tilbage til virksomheden fra uddannelse? Så propfuld af nye teorier og ideer at du bedst kan sammenlignes med en utålmodig galophest lige før startskud?   Er du typen som kaster dig over kollegerne og fortæller vidt og bredt om dine nye ideer, blot for at opdage, at de er […]

Read More
22
sep

Medarbejderen i fokus – om kompetenceløft og produktivitet

Posted by | No Tags | Design

  Kompetenceløft og produktivitet Det vi giver lys, giver vi liv. Medarbejdere trives godt med kompetenceløft og med at være i fokus. Men hvilke fordele giver det virksomheden? Hvor meget og hvordan skal medarbejderne løftes? Er øget trivsel lig med øget produktivitet?   Ronny er direktør i Jespers Torvekøkken som hver dag producerer mange tusinde […]

Read More
24
aug

Har du også hørt det!?

Posted by | No Tags | Design

  Sandt eller falskt: Der skal 21 gentagelser til at danne en vane. Det virker ikke for mig. Har fx erstattet gulerødder med slik langt over 21 gange, men det er stadig tomme slikposer som flyder i bilen – ikke gulerods-toppe. Om det er 5, 21 eller 2000 gentagelser, der skal til for at danne en […]

Read More
08
aug

RelationBoard – sådan tackler du din NPS score

Posted by | No Tags | Design

I vinter tog vi tænkehatte på, med det formål at skabe en proces som kan sikre fokus på gæsten og gæsterejsen. Det kom der et proces- og målstyringsværktøj ud af som vi kalder RelationBoard.   Nps er en temperaturmåling på dine gæsters loyaltiet, et realitetstjek og en måde at arbejde med forbedringer på. De fleste […]

Read More
07
jun

Har I knas i vagtskiftet?

Posted by | No Tags | Design

Godt begyndt er halvt fuldendt. Et godt gammelt udtryk. Det at få en god start og en god afslutning på en vagt, har bevisligt en stor betydning for medarbejdertilfredsheden. Baggrunden er at vi grundlæggende som mennesker ønsker at føle os som en del af gruppen/flokken. Det er derfor vigtig hvordan vi byder hinanden velkommen til […]

Read More
17
maj

Har du GRIT?

Posted by | · · · | Ledelse · Uddannelse

GRIT er Passion + vedholdenhed og GRIT er hvad enhver leder gerne vil kendes for. Hvis du er vedholdende og passioneret på samme tid, har du dét, som amerikanerne betegner som ”grit”. Måske giver ordet ”grit” dig associationer til cowboys og nybyggere på prærien og så er det sikkert fordi, du har set den prisbelønnede […]

Read More
08
maj

Kommunikation kan være en svær ting

Posted by | No Tags | Design

Det at tage ansvar for sin egen kommunikation og dermed også relationen, er en stor daglig opgave for alle arbejdspladser. I denne branche er behovet for kommunikationsviden dog endnu større. Dagligdagen er uforudsigelig. Gæsterne kommer til virksomheden med forskellige sindstilstande. Man arbejder tit på vagt med nye kollegaer. Der er få beskrevne arbejdsgange og rutiner. Meget lidt […]

Read More
22
okt

VÆKST FOR OPLEVELSES- OG TURISMEVIRKSOMHEDER

Posted by | No Tags | Design

3 ud af 4 ledere føler sig fanget i den daglige drift. Er du en af dem? Mange ledere mangler tid til at udvikle deres virksomhed. For meget tid går til daglig drift og for lidt tid til ledelse og udvikling. Vi tilbyder et forløb, der handler om ledelse og forretningsudvikling.   Det er et […]

Read More
22
okt

Sådan holder dygtige servicevirksomheder på de bedste medarbejdere

Posted by | No Tags | Design

Det er både dyrt og frustrerende, når en dygtig medarbejder søger nye udfordringer. Især i barer, restauranter og andre fag med mange timeansatte er udskiftningen stor. Men de rette værktøjer kan skabe loyale og langtidsholdbare medarbejdere – og det betaler sig.  

Read More
14
okt

Seminar om hospitality trends 2017

Posted by | No Tags | Branding · Ledelse · strategi

  Tilmeldingsfrist: d. 26/10 – 16

Read More
12
jun

Nordisk Servicesyn

Posted by | No Tags | Design

Nordisk Servicesyn Bogen er ikke smagsdommer over, hvad der er god og dårlig service. Service er et slidt begreb, og kan være meget abstrakt. Vi har alle holdninger til hvad der er god service, hvilke lande, der giver god service, hvordan det står til med servicen i Danmark osv. Vores ambition er, at få dialogen om den […]

Read More
28
apr

Gode oplevelser skaber forretning

Posted by | · | Design

    “Jeg har fået et langt større fokus på, hvor vigtigt det er at bringe sanser og følelser i spil hos vores gæster. Det kan ofte blive husket i flere år efter oplevelsen. Jeg var særlig begejstret, for nogle af de modeller man kan bruge i en travl hverdag, og så har jeg fået […]

Read More
25
apr

Hvem er seater i din restaurant?

Posted by | | Kundepleje

Den oprindelige funktion bag bordbookingsystemer var, at gæster kunne booke bord online i stedet for over telefon eller ved fremmøde i restauranten. Der skulle dog ikke gå lang tid før, at reservationerne kunne bruges smarter. De mange forskellige bookingkanaler stiller store krav de værter og værtinder, som dagligt forsøger at holde overblikket rundt i landets […]

Read More
10
dec

Hvorfor lokke med rabatter?

Posted by | | strategi

Rabatter kan være ødelæggende for din forretning og branchen, hvis vi ikke passer på. Slå til nu og få en treretters menu med en tredjedel rabat. Spar 50 procent i aften på den indiske middag. Få 38 stykker sushi for 169 kroner. Prøv en 5-retters gourmetmenu til halv pris. Antallet af websteder, hvor du kan […]

Read More
09
dec

Hvordan præsenterer din virksomhed sig overfor omverdenen?

Posted by | | Branding · Design · Emotionel intelligens

Tankeeksperiment ”En person skal til jobsamtale hos ønskearbejdsgiveren. En kritisk arbejdsgiver som ikke vælger hvem som helst til at udføre arbejdet for sig. For at vinde arbejdsgivers gunst, behøver vedkommende at efterlade et autentisk helhedsindtryk. Mange taler om at tage sig ud fra sin bedste side og skabe en samstemmende fremtoning. Derfor tager kandidaten strategiske […]

Read More
25
nov

Skab oplevelser fremfor service

Posted by | | Ledelse · strategi

Af: Hoteldirektør Jeppe Mühlhausen Når vi ser på dansk erhvervsliv og den seneste tids snak omkring udflytning af jobs til udlandet, har det allerede fra flere sider været slået fast, at hotel- og restauranterhvervet er en vigtig branche for at styrke og fastholde arbejdskraft i Danmark. Senest blev restauranterhvervet sågar udråbt til at være den […]

Read More
25
nov

RelationManager Mystery Shopping – Gæstens oplevelse i centrum

Posted by | · | Design · Kundepleje · RelationManager

Gæstens oplevelse i centrum Jo større fokus virksomheder har på gæsteoplevelser, desto flere penge tjener de. Desværre bliver gæsten ofte glemt, allerede inden ydelsen er leveret, og det koster på bundlinjen. Det er vigtigt at have overblik over, hvilken ydelsespakke der sælges. En ’ydelsespakke’, der skaber overblik over udbuddet og beskriver både de funktionelle og […]

Read More
24
nov

Opelvelsesledelse

Posted by | No Tags | Design

BRANCHENS MEST EFTERSPURGTE UDVIKLINGSFORLØB: ‘OPLEVELSESLEDELSE’ Vi oplever en konstant interesse og stor tilslutning til udviklingsforløbet ‘Oplevelsesledelse’. Det er der god grund til, for her rustes du til at agere som oplevelsesudbyder i en industri præget af massiv konkurrence og høje gæsteforventninger. Vi er utrolig stolte over at kunne præsentere udviklingsforløbet. Lyder det som noget for […]

Read More
23
nov

Branchens mest efterspurgte udviklingsforløb: ‘Oplevelsesøkonomi’

Posted by | No Tags | Design

BRANCHENS MEST EFTERSPURGTE UDVIKLINGSFORLØB: ‘OPLEVELSESØKONOMI’ Vi oplever en konstant interesse og stor tilslutning til udviklingsforløbet ‘Oplevelsesøkonomi’. Det er der god grund til, for her rustes du til at agere som oplevelsesudbyder i en industri præget af massiv konkurrence og høje gæsteforventninger. Vi er utrolig stolte over at kunne præsentere udviklingsforløbet. Lyder det som noget for […]

Read More
23
nov

Mad-Spild er Penge-spild

Posted by | | Økonomi

Vareindkøb bliver til vareforbrug, når varen produceres og sælges. I modsat fald bliver det til spild. Jo mere hensigtsmæssige indkøb, der opfylder kravet til kalkulationerne, jo mere omsætning og bruttoavance. Overvej køkkenets indkøbs- og anretningsrutiner: Matcher indkøb med salg: Kontroller om der er indkøbte varer som aldrig når hverken gryden eller tallerkenen. Brug den viden […]

Read More
22
nov

Drop julebuffeten – og overrask gæsterne

Posted by | | Branding · Økonomi

Ved at bryde vanetænkningen kan man begejstre gæsterne og skabe et fælles referencepunkt for netværksdannelse. Der er meget at vinde ved at udfordre julebuffet konceptet og tænke i alternativer. Madkoncepter, der bryder med vaner og konventioner, begejstrer gæsterne. Det behøver hverken være mere besværligt eller koste mere at tænke i alternativer til buffeten.   Man […]

Read More
19
nov

Branchen har fået nyt udviklingsforløb: ‘Restaurant Manager’

Posted by | | Ledelse · Økonomi · Uddannelse

NYT UDVIKLINGSFORLØB: ‘RESTAURANT MANAGER’   Efter længere tids udvikling står vi nu klar til at åbne for tilmeldingen til vores nyeste udviklingsforløb ‘Restaurant Manager’. Udviklingsforløbet retter sig specifikt mod restaurant- og køkkenledere som ønsker at blive tunet til at løfte deres opgaver og ansvarsområder. Vi er utrolig stolte over at kunne præsentere udviklingsforløbet, lyder det […]

Read More
19
nov

Nye trends der bidrager til din udvikling

Posted by | | Branding · strategi

Som du ved har det nordisk køkken udviklet forbrugernes gastronomiske interesse og bevidsthed for lokale råvarer. Resultatet er at dine gæster i dag er langt mere spørgelystne og interesserede end nogensinde før. Fremadrettet vil vi se en udvikling frem imod at det bliver forventeligt at branchen nøje har taget stilling til valget af leverandører. Leverandørerne […]

Read More
03
nov

Smil – det smitter – og gør en ret stor forskel i din hverdag

Posted by | No Tags | Design

Smil – det smitter, og gør en ret stor forskel i din hverdag Skrevet af Gry asnæs   Da jeg arbejdede i servicebranchen, blev jeg altid belært om, at kunden altid skal anerkendes, når vedkommende kommer ind i virksomheden. Du kender allerede alle sætningerne, smil til kunden– det smitter, smil er den korteste vej mellem […]

Read More
03
nov

Hvordan vil du huskes ?

Posted by | No Tags | Design

Hvordan vil du huskes? Af Gry Asnæs & Vangstrup   Når vi i undervisningen på Hotel-Lederuddannelsen og Restaurant-lederuddannelsen stiller deltagerne dette spørgsmål, bliver der lidt stille i rummet. For hvor tit tænker man egentlig selv på, hvordan man vil huskes af sine kollegaer?   Vi har mange kollegaer i vores arbejdsliv – og vi husker […]

Read More
03
nov

Hold nu dine pauser – de er guld værd!

Posted by | No Tags | Design

Hold nu dine pauser – de er guld værd! Gry Asnæs, Partner Asnæs & Vangstrup.   Det har for mange i branchen være en travl sommer. Der har været mange, lange og travle vagter, hvor man har skulle være klar til at møde gæsten med et overskud.   Når vi er meget ”på”, har vi […]

Read More
29
okt

Kan klager bruges til innovation

Posted by | No Tags | Design

Kan klager bruges til innovation? af Gry Asnæs   Jeg var sammen med en restaurantindehaver i dag. Hun fortalte, at det var hårdt, den måde hvorpå gæsterne med få redskaber kan kommentere på restaurantens Facebook side, hvis oplevelsen ikke svarede til deres forventninger. Hun føler, hun mangler den samtale hun plejede at have med gæsterne, […]

Read More
29
okt

Du fortjener at eje dine egne gæstedata

Posted by | No Tags | CRM system · Kundepleje · Ledelse · strategi

Du fortjener at eje dine egne gæstedata Online bordbooking er en uundværlig service, som udover at henvende sig til gæsters hurtige hverdag, også bidrager med effektivitet og overblik til restauranten og dens medarbejdere. Eller gør det? Online bordbooking – et CRM-system Dit bordbookingsystem er en fantastisk måde, at få din gæstedata samlet i et såkaldt […]

Read More
29
okt

Emotionel intelligens – hvorfor er dine følelser vigtige som leder?

Posted by | No Tags | Emotionel intelligens · Ledelse

Emotionel intelligens – hvorfor er dine følelser vigtige som leder?   Af Gry Asnæs Vi kender dem alle – følelserne. Både de gode følelser; stoltheden over at have lavet et godt stykke arbejde eller glæden ved at arbejde sammen med andre mennesker. Og de mindre gode; irritationen over, at noget gik galt og kunden ikke fik, […]

Read More
28
okt

Og du har selfølgelig helt styr på din kundestrategi…

Posted by | No Tags | Branding · Kundepleje · Økonomi

Og du har selfølgelig helt styr på din kundestrategi… Af Gry Asnæs “Vi sætter vores kunder i centrum”, “vi er til for vores kunder” eller lignende udtalelser hører vi ofte fra virksomhedsledere. Men når vi spørger ind til deres kundestrategi bliver der ofte lidt stille. Mange har indset den forretningsmæssige værdi i mere loyale kunder […]

Read More
28
jun

Få gavn af de tilskudsmuligheder, der findes

Posted by | No Tags | Økonomi · Uddannelse

Kan du få dine penge igen? I disse dage opkræves igen 200 kr. pr. fuldtidsmedarbejder til Kompetencefonden. Du kan kun få de penge tilbage, når medarbejderne uddannes i nye kompetencer. Det styrker deres personlige udvikling, og giver virksomheden mulighed for bedre indtjening. Kender du din vinderformel? Børsen skriver tirsdag den 23/8, at detailhandlen er kriseramt, […]

Read More
20
jun

En guldgrube af viden

Posted by | No Tags | Design

Analyseresultaterne fra RelationManager+ er en guldgrube af viden, som du kan arbejde videre med i den takt, der passer dig. Øget tilfredshed blandt dine gæster giver større fastholdelsesgrad, mersalg, større pris-tolerance, mindre opmærksomhed på konkurrenter og deres produkter. Kundetilfredshed – eller som vi siger i branchen ’gæstetilfredshed’ – har en direkte indflydelse på indtjening. RelationManager+ […]

Read More
20
jun

I tilfælde af negativ respons

Posted by | No Tags | Kundepleje · Økonomi

Når en en kunde har indsendt sin respons, sørger IT-systemet automatisk for at adskille god og dårlig feedback. På den måde vil du modtage en advarsel i det samme en gæst har meldt kritisk tilbage. Således opfanger du tidligst muligt en dårlig oplevelse hos en gæst, og du kan vælge at handle på det med […]

Read More
20
jun

Bliver klassifikationer overhalet af brugerdrevne websites for mødeplanlæggeren?

Posted by | No Tags | Branding · Kundepleje · Online · Uddannelse

Før den store gennemsigtighed, som internettet og de sociale medier har skabt, valgte mødeplanlæggere primært et konferencested ud fra objektive målbare kriterier som f.eks. stjerneklassifikationen. Det var her, man søgte at klarlægge standarder, faciliteternes egnethed m.v., så man kunne vurdere og gennemskue den ydelse, man fik. Samtidig var det at kunne opnå et vist stjerneniveau […]

Read More
20
jun

KickStart din restaurant

Posted by | No Tags | Design

Vi har bestemt os for at omsætte mange af de spørgsmål, vi har fået fra iværksættere i restaurantbranchen til en bog. Bogen, KickStart din restaurant, giver svar på alle de overvejelser, man bør gøre sig før man går i gang med en ny forretning: beliggenhed, budget, myndigheders tilladelser mv. Læs omtalen af den første branchespecifikke iværksætterbog. […]

Read More
20
jun

6 gode råd fra den digitale værktøjskasse

Posted by | No Tags | Design · Online · Økonomi

Verden er blevet mobil og digital
- kan din virksomhed følge med? Vi hører om de nye medier hele tiden, og mange bruger dem dagligt – men har du helt styr på, hvordan du møder den moderne forbruger i din virksomheds online kommunikation? Her er seks gode råd til at komme i gang med at bruge de digitale […]

Read More
20
jun

Undgå overproduktion – Fastfood og quick service-restauranter

Posted by | No Tags | Design

Mange restauranter af denne type vil hellere producere for meget end for lidt, fordi de oplever, at maden skal kunne serveres hurtigt for at tiltrække og bevare gæsterelationen. Det betyder, at produktionen på sådanne restauranter alene må basere sig på sidste års eller sidste periodes statistik, der løbende opdateres med aktuelle erfaringstal. Helt undgå overproduktion […]

Read More
20
jun

Undgå overproduktion – Restauranter med betjening

Posted by | No Tags | Design

Restauranter med betjening, enten som menu på borde eller som buffet, kan med fordel anvende en anden metode til planlægning. På denne type restaurant vil de fleste restauratører naturligt foretrække kun at producere, det der bliver solgt. Konsekvensen af denne tætte styring (baseret på forudreservationer og erfaringer om walk-inns) betyder, at man vil komme i […]

Read More
20
jun

Vigtigt vs. Haster: Prioritering af din tid

Posted by | No Tags | Design

168 timer er alt, vi har til rådighed hver uge – og de skal række både til arbejdet og privatlivet At prioritere alt det, man gerne vil nå, kan være noget af en opgave i sig selv. Derfor er vi blevet glade for den såkaldte Eisenhower-model, som består i et simpelt skema med overskrifterne: Vigtigt – Haster Vigtigt – […]

Read More
20
jun

Profit-tip: Leverandøraftaler

Posted by | No Tags | Design

De mest succesfulde restauranter har oftest kun få vareleverandører Hvordan plejer I at købe ind til årets store ud-at-spise-begivenheder? Har I gang i mange leverandører, for at finde den bedste pris? Det kan vise sig at være spildt arbejde – både tids- og omkostningsmæssigt. At have få leverandører, kan have en positiv virkning på både dinindtjening, kvalitet og tidsforbrug […]

Read More
20
jun

Asnæs & Vangstrups ydelser

Posted by | No Tags | Design

Vi er et Videnscenter for hoteller, cafeer, restauranter samt konference-og kursuscentre. Vi har specialiseret os i at hjælpe og udvikle virksomhederne i branchen med redskaber der kan skabe overskud i en travl hverdag. Vi har fokus på hele tiden at skabe værktøjer der gør en forskel for branchens dygtige virksomheder. Asnæs & Vangstrup hjælper hoteller […]

Read More
20
jun

De bedste gør det bedre og bedre …

Posted by | No Tags | Design

Det er vores erfaring, at de dygtigste inden for branchen også er dem, der konstant er på jagt efter nye optimeringsmuligheder. Her er den grundlæggende forståelse for den daglige økonomistyring i alle virksomhedens hjørner og kroge krumtappen for at indtjeningspotentialet nås. Fra vores daglige dialog med mange branchefolk, har vi uddraget essensen af den adfærd, […]

Read More
20
jun

Forpagtnings-aftaler de 6 farligste fælder

Posted by | No Tags | Design

Vi har ca. 20 års erfaring med flere hundrede forpagtnings-aftaler, og vi har set både det, der virker, og det, der kan gøre en forpagtning vanskelig. Der er faktisk ikke de behov og kombinationer indenfor forpagtning, vi ikke har set. De 6 skjulte og største fælder vi blive ved med at se  i Forpagtnings-aftaler i […]

Read More
20
jun

Drikkepenge

Posted by | No Tags | Design

Hvis den ansatte modtager drikkepengene selv, er det arbejdsgiveren uvedkommende. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvor gæsterne på en restaurant giver tjeneren drikkepenge for god betjening. De ansatte skal i den situation selv selvangive drikkepengene. Hvis drikkepengene som et vilkår i ansættelsen, skal betales til arbejdsgiveren, så er udgangspunktet, at beløbet blot indtægtsføres i virksomheden. […]

Read More
20
jun

Den effektive Køkkenchef

Posted by | No Tags | Design

Kan det være svært at få hele holdet med? Kan du bruge inspiration til udvikling og forbedring af de over 1.000 detaljer, der indgår i effektiv køkkenledelse? Kan du bruge viden om hvordan du påvirker indtjeningen i køkkenet. Her er de 12 bud, som den effektive køkkenchef skal have styr på for at opnå den […]

Read More
20
jun

Effektiv målstyring

Posted by | No Tags | Design

MÅLBAR SUCCES – NY METODE TIL AT STYRE DIN TID OG NÅ DINE MÅL Vejen til vækst og styring af den kaotiske arbejdsdag, der præger branchen med forstyrrelser hele tiden, er at arbejde aktivt med handlingsorienterede, målbare og synlige mål – og følge op på disse. Vi har en tendens til at prøve, at nå for […]

Read More
20
jun

Effektiv HR – din ressource

Posted by | No Tags | Design

Vi tilbyder at være din eksterne HR ressource for kun 150 kr. pr. medarbejder pr. måned. Slut med dårlig samvittighed. Kender du det, når hverdagen tager over og du ikke lige får gjort alt det der skal til med medarbejderne. Lever din virksomhed op til alle de lovmæssige krav i forbindelse med medarbejdere? Overholder du […]

Read More
20
jun

5 Hovedprincipper, når du skal markedsføre din restaurant

Posted by | No Tags | Design

Meget af det gør I allerede på restauranterne, men her kommer en opsamling med 5 vigtige principper indenfor markedsføring. 1) Markedsføring skal betale for sig selv (det er aldrig en udgift, det er en investering) I mange branchen arbejder man med et marketingsbudget, hvor man definerer budgettet som en procentdel af salget. Dette er ikke den […]

Read More
20
jun

Skab bedre trivsel for dine medarbejdere og opnå øget produktivitet

Posted by | No Tags | Design

Hvad skal der til for at skabe arbejdsglæde i hotel- og restaurationsbranchen? God introduktion til nye medarbejdere – medfører at medarbejderen falder hurtigt til Anerkendende kommunikation mellem medarbejderne – medfører arbejdsglæde og øget motivation Møder: briefing, debriefing og personalemøder – medfører faste rutiner, rolleafklaring, socialt bånd mellem medarbejdere Fraværspolitik – medfører mindre sygefravær og fastholdelse af medarbejdere […]

Read More
20
jun

Tyveri, bortkomst eller lignende af genstande som hotellet påtager sig at opbevare for gæsten

Posted by | No Tags | Design

Når et hotel, restaurant mv. påtager sig at opbevare genstande for gæsten, er der tale om forvaring, dvs. at hotellet, restauranten mv. har pligt til at tilbagelevere den samme genstand som de fik indleveret. Virksomheden har desuden pligt til at opbevare forvaret gods som sit eget. Forvaring opstår, hvor virksomheden påtager sig at opbevare bagage, […]

Read More
20
jun

Lederuddannelsen

Posted by | No Tags | Design

Julie Ryom, Booking – og HR ansvarlig på Manfreds og Relæ Julie er netop ved at afslutte første semester på lederuddannelsen, hvor hun har modtaget undervisning i Coaching, Julie udtaler: Hvad har været den største udfordring? Den største udfordring har helt klart været, at skulle arbejde så meget i gruppe med mennesker jeg ikke kender. […]

Read More
20
jun

Lederuddannelsen – nu level 2

Posted by | No Tags | Design

På 6. år af lederuddannelsen med løbende tilpasninger lanceres nu en række nye fag, der betyder at Lederuddannelsen på Akademiniveau i det officielle uddannelsesniveau, nu får en såkaldt profil i Oplevelsesøkonomi. Den nye profil betyder, at deltagerne fortsat bliver klædt på som moderne ledere i en oplevelsesbranche i forhold til coaching, lederskab, økonomi, salg og […]

Read More
20
jun

Salgspsykologi

Posted by | No Tags | Design

Giv gæsten en personlig og unik oplevelse – det lønner sig!  Vi har afprøvet om viden om salgspsykologi virker. Det kan vi sige – det gør det. Forestil dig at du er tjener på en restaurant og i dag er du også hovedpersonen i et psykologisk forsøg. Din rolle er at give mintbolsjer til betalende […]

Read More
20
jun

APV – helt enkelt

Posted by | No Tags | Design

Hvad er en APV? Det er et lovkrav til alle virksomheder med ansatte, at de skal udarbejde en skriftlig abejdspladsvurdering. APV’en skal fornyes minimum hvert 3. år og den skal derudover opdateres, når der sker ændringer i arbejdsforholdnene, der har betydning for arbejdsmiljøet. Formålet med APV’er er at forbedre arbejdsmiljøet for de ansatte. Hvordan laver man […]

Read More
20
jun

Branchetip: Hold på de gode medarbejdere

Posted by | No Tags | Design

Det er dyrt at miste gode medarbejdere. Men hvordan fastholder man dem?  Af Hilde Breum, Videnpilot/ Cand.soc. Karrieretips skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddanelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup. For nylig talte jeg med en restauratør, der fortalte mig, at hans bedste kok lige havde sagt op for at begynde på en ny restaurant. […]

Read More
20
jun

Forpagtning og uvildige vurderinger

Posted by | No Tags | Design

Få professionel hjælp til jeres næste forpagtningsaftale Vi har ca. 20 års erfaring med flere hundrede forpagtningsaftaler, og vi har set både dét, der virker, og dét, der kan gøre en forpagtning vanskelig. Der er ikke de behov og kombinationer indenfor forpagtning, vi ikke har set. Derfor tilbyder vi uvildige vurderinger forpagtningskontraktudarbejdelse bistand ved uenigheder […]

Read More
20
jun

Uvildige vurderinger samt Syn- og Skønsforretninger

Posted by | No Tags | Design

Via vores mangeårige erfaring og daglige virke har vi gennem tiden udøvet Syns- og skønsforretninger / uvildig vurderinger for i overdragelsessituationer samt i forbindelse med retssager for Byretter og for Landsretten. Det kan være sager, hvor der er opstået tvist omkring værdien, potentialet, økonomiske konsekvenser af kontraktvilkår eller hvor man blot ønsker en uvildig vurdering […]

Read More
20
jun

Hvad er min virksomhed værd?

Posted by | No Tags | Design

Der findes ingen gyldne regler for, hvad et hotel eller en restaurant er værd, men de væsentligste faktorer er beliggenhed, indjening og fremtidigt kundegrundlag. Ofte vil en værdiansættelse dog tage udgangspunkt i gennemsnittet af din indtjening over en årrække ganget med en faktor, der er afhængig af konjunkturerne. Selvom du ikke skal sælge i morgen, […]

Read More
20
jun

Skal jeg bygge til?

Posted by | No Tags | Design

Mange hotelejere overvejer løbende, om de har det rigtige antal værelser og i den kvalitet, der er nødvendig for at sikre forretningen i fremtiden. Disse overvejelser hænger naturligvis nøje sammen med kundegrundlag og fremtidsforventninger, men også på hvilke vilkår der kan optages nye lån. Faktum er dog, at de virksomheder der løbende bygger til og […]

Read More
20
jun

Værdiansættelse

Posted by | No Tags | Design

Fra tid til anden skal alle virksomheder vurderes – f.eks. når de: skal sælges overdrages til næste generation eller et nyt lån i bank eller kreditforeningen skal optages. Værdiansættelse handler derfor ikke kun om overdragelse, men om at fastslå en værdi i forhold til en ændring i ejerkredsen eller i forhold til finansielle dispositioner. Vi hjælper naturligvis […]

Read More
20
jun

Hvad skal vi gøre, vi har prøvet alt, alligevel tjener vi ingen penge?

Posted by | No Tags | Design

For at kunne vurdere fx et potentiale i en restaurant, må man i første omgang vurdere kundegrundlaget, valg af koncept samt prissætning. Ofte viser det sig, at der er en ubalance fx i mellem kundegrundlaget og det valgte menukort, således at det simpelthen ikke er muligt at sælge dét, der skal til for at betale […]

Read More
20
jun

Få abonnement på en økonomichef

Posted by | No Tags | Design

Mange restaurant- og hotelvirksomheder kan have brug for en økonomichef med branchekendskab i ny og næ. Måske ønsker du som ejer eller leder, at få afdækket virksomhedens potentiale for omsætning og indtjening – noget der maksimalt kan opnås ved bedst mulig udnyttelse af den eksisterende efterspørgsel og ved styring af de nødvendige omkostninger. Ejeren og ledelsen kan have de bedste […]

Read More
20
jun

Hvornår er min husleje eller forpagtningsafgift for høj?

Posted by | No Tags | Design

Vi anbefaler, at din husleje på en restaurant udgør mellem 6 og 10 pct. af omsætningen, mens den på værelser kan udgøre mellem 18 og 25 pct. af værelsesomsætningen. Der kan være andre vilkår end selve huslejen, der har betydning for om din kontrakt er rimelig og vil give dig mulighed for at tjene penge […]

Read More
20
jun

Min køkkenprocent er 60 – er det højt eller lavt?

Posted by | No Tags | Design

Umiddelbart lyder det lavt, men det afhænger af hvilken restaurant, du driver. Hvis det er en lille café i den lokale sportsklub kan en køkkenprocent på 60 pct. være OK, men er det en gourmetrestaurant kan du godt sigte efter min 70-72 pct. Husk, at køkkenprocenten kun beregnes på baggrund af det mad du sælger, […]

Read More
20
jun

Karrieretip: Fritiden bidrager til din succes

Posted by | No Tags | Design

Der er ingen tvivl om, at branchen løber hurtigt for at skabe de nødvendige resultater. Det er naturligt for de fleste at skabe gode rammer for deres kollegaer og gæster og sørge for, at alle trives. Langt færre er opmærksomme på, hvor vigtig deres egen trivsel og arbejdsglæde er for deres arbejdsliv og de resultater, […]

Read More
20
jun

Kritiske omkostninger

Posted by | No Tags | Design

At tjene penge i restaurant- og hotelbranchen kræver et konstant overblik over, hvordan de mest kritiske omkostninger udvikler sig. Det er sjældent at dette overblik nås ved månedlige økonomiske rapporter. Når sådanne perioderegnskaber foreligger, er de nemlig forældede og derfor stort set ubrugelige til andet end historiefortælling. En solid økonomisk styring baserer sig i stedet for på […]

Read More
20
jun

Hvem er den perfekte leder?

Posted by | No Tags | Design

Hvilke krav stiller medarbejderne i hotel- og restaurationsbranchen til deres leder? Det kommer an på, hvilken medarbejder, man spørger: Nogle forventer anerkendelse af deres leder i dagligdagen. Andre vil have faste rammer og struktur på deres arbejdsdag. Nogle vil have en leder, der går forrest og er det gode eksempel. Andre ønsker, at deres leder er […]

Read More
20
jun

Kunsten at skabe en oplevelsesvirksomhed

Posted by | No Tags | Design

Hvad skal der til for at skabe en fantastisk virksomhed, der konsekvent leverer en ydelse, som er mindeværdig for kunderne? Det udfordring gav direktør Uffe Johansen fra Hindsgavl Slot sig selv for cirka halvandet år siden. Hotellet var i forvejen veldrevet, og havde mange tilfredse kunder, men Uffe Johansen ville skabe mere end bare tilfredse kunder. […]

Read More
20
jun

Sådan undgår du stress

Posted by | No Tags | Design

Flere af mine unge veninderi 20’erne lider af stress. De er studerende og har været nødt til at gå ned i tid for at kunne leve op til samfundets ”krav” om at være studerende, have et meningsgivende studiejob og et spændende fritidsliv. Selv bliver jeg også nogle gange stresset, og jeg kan have svært ved […]

Read More
20
jun

Hvilken leder vil du være?

Posted by | No Tags | Design

Når jeg møder branchens ledere, spørger jeg ofte: Hvilken leder vil du gerne være? Det giver ofte et spørgende blik og en lettere mistro retur. Men jeg mener det. Hvis du er leder, bliver du nødt til at finde ud af, hvilken leder du gerne vil være. Det er en nødvendig og sund øvelse. Prøv […]

Read More
20
jun

Hvordan motiverer man bedst?

Posted by | No Tags | Design

Karrieretip skrives på skift af forskellige eksperter fra rådgivnings- og uddannelsesvirksomheden Asnæs & Vangstrup. De fleste ledere i branchen kender måske til problemet med, at medarbejdernes motivation daler. Det betyder ofte mindre glade gæster og mindre effektivitet. For at undgå faldene motivation – eller for at rette op på en motivation, der allerede er for nedadgående […]

Read More
20
jun

Må chefen blande sig i medarbejdernes sundhed?

Posted by | No Tags | Design

Medarbejderne i restaurationsbranchen fremstår sjældent som de sundeste, når man kigger i statistikkerne. Dette skyldes såvel arbejdsforhold som livsstil. Madvaner, alkohol og rygning er nogle af synderne, hvad angår kokke og tjeneres sundhed. Men må chefen blande sig i medarbejdernes sundhed? I en rundspørge lavet af konsulentvirksomheden Alectia, svarer 80 pct. af medarbejderne, at de gerne […]

Read More
20
jun

Uvildige vurderinger samt Syns- og Skønsforretninger

Posted by | No Tags | Design

Via vores mangeårige erfaring og daglige virke har vi gennem tiden udøvet Syns- og skønsforretninger / uvildig vurderinger for i overdragelsessituationer samt i forbindelse med retssager for Byretter og for Landsretten. Det kan være sager, hvor der er opstået tvist om fx. værdien, potentialet, økonomiske konsekvenser af kontraktvilkår. Der er også situationer hvor man blot […]

Read More
20
jun

Tjener anno 2014

Posted by | No Tags | Design

Snart tager vi hul på et frisk år, hvor nye forventninger og mål kan opstilles. For mange mennesker er nytåret en lejlighed til at reflektere over karriere, tanker og drømme. Sådan er det også for virksomheder, her hedder det bare budgetter. Budgetter som i høj eller lav grad afspejler det, ledelsen tror på, at virksomheden […]

Read More
20
jun

Få en husjurist på abonnement

Posted by | No Tags | Design

Mange restaurant- og hotelvirksomheder kan have brug for at have en jurist, der kender branchen tilknyttet virksomheden i kortere eller længere perioder. Måske ønsker du at få hjælp til de mange regler, der gælder for restauranter. Måske har du brug for en gennemgang af dine juridiske dokumenter. Jeg kommer ud til dig og hjælper dig, så du undgår […]

Read More
20
jun

De uskrevne regler

Posted by | No Tags | Design

Jeg mødte for nylig en gammel klassekammerat, Mads, på stationen. Han har  det sidste år arbejdet som køkkenchef på en fin restaurant. Mads fortalte, at de lige havde fået en ny lærling i køkkenet, der egentlig havde virket meget fornuftigt, indtil hun en dag mødte på vagt med skrig orange hår i deres åbne køkken. Mads […]

Read More
20
jun

Indflydelse gavner forretningen

Posted by | No Tags | Design

Jeg læste en interessant artikel forleden om medarbejderindflydelse. Det viser sig, at medarbejdere med høj indflydelse på, hvilke opgaver de udfører og hvordan de udfører dem, har lavere sygefravær, er mere innovative, gladere og samtidig mere produktive. Jeg kender det fra mig selv. Når der vises tillid til mig og jeg får en opgave, som […]

Read More
20
jun

Skal vi vælge et ApS eller et I/S?

Posted by | No Tags | Design

Der er juridiske og skattemæssige forhold der taler for den ene eller anden løsning. Man skal være opmærksom på, at vælger man at køre sin forretning i et I/S skal alle interessenter have alkoholbevilling. Man skal også særligt være opmærksom på, at man ved at vælge et ApS hvert år skal aflægge et særligt årsregnskab […]

Read More
20
jun

Iværksætter-hjælp

Posted by | No Tags | Design

Tilværelsen som iværksætter er præget af målrettet slid, masser af hjerteblod og en rigtig god idé. Men uden det rette fundament af jura og økonomi, kan din drøm blive til et mareridt. Vi kan give dig den bedste støtte gennem vores forståelse og indsigt i branchen sammen med vores dybe rødder i juraen og økonomien. […]

Read More
20
jun

Velkommen til den nye kollega

Posted by | No Tags | Design

Jeg talte for nylig med min veninde, der lige var blevet ansat som vikar på en cafe. Hun havde i flere dage glædet sig til det nye job, og endelig var hun blevet kaldt på sin første vagt. Men da jeg mødte hende til en kop kaffe efter vagten, var hun dybt frustreret. Hun fortalte […]

Read More
20
jun

Kan det være rigtigt, at jeg først kan opsige min serviceaftale efter 2 år?

Posted by | No Tags | Design

Ja – du kan som erhvervsdrivende indgå aftaler, som binder dig i flere år. Derfor er det vigtigt at gennemlæse sine kontrakter forinden du skriver dem under, så du er sikker på, at du kender aftalens rammer.

Read More
20
jun

Anerkendende MUS

Posted by | No Tags | Design

MUS står for medarbejder-udviklings-samtale. Formålet med MUS er, at medarbejder og nærmeste leder forholder sig til fortid, nutid og fremtid. Hvordan har arbejdet været udført ind til nu? Er der ønsker om eller behov for forandring og udvikling i fremtiden? Gennem samtalen fastsætter leder og medarbejder nogle mål for fremtiden. Men hvad er en anerkendende […]

Read More
20
jun

Skal udlejer betale udskiftning af vores vinduer?

Posted by | No Tags | Design

Det kommer an på hvordan vedligeholdelsespligten er beskrevet i lejekontrakten.  

Read More
20
jun

Hvem skal betale hvis en tjener spilder sovs på kjolen?

Posted by | No Tags | Design

Hvis en ansat på en virksomhed forudretter skade på en gæst, er det virksomheden, der skal betale erstatning for den skade, der er forvoldt.  

Read More
20
jun

Har du dine medarbejderes tillid?

Posted by | No Tags | Design

Virksomheder med høj social kapital undgår mange små og store konflikter. De har et godt psykisk arbejdsmiljø og høj ydeevne. Det er altså ikke lækker frokost eller en massagestol, der gør udslaget, når vi taler om arbejdsglæde. De tre faktorer der tilsammen udgør den sociale kapital er: Tillid, Retfærdighed, Samarbejdsevner Tillid handler først og fremmest om to […]

Read More
20
jun

Kan jeg som virksomhed afbestille et arrangement?

Posted by | No Tags | Design

Nej – i henhold til praksis har du som virksomhed alene mulighed for at omplacere et bestilt arrangement. Du skal derudover betale for de dokumenterede meromkostninger, som omplaceringen medfører.  

Read More
20
jun

Branchejura

Posted by | No Tags | Design

Restauranter og hoteller har mange juridiske udfordringer hver dag. Disse opstår via berøringsflader til gæster, leverandører, ansatte, udlejere, samarbejdspartnere, forpagtere m.v. Vi hjælper dig med at få løst dine problemer, før de bliver energidrænende konflikter. Ring bare til Grys mobil 20737113. Så finder vi ud af om du kan komme videre bare med et godt […]

Read More
20
jun

Teori U – prøv noget nyt

Posted by | No Tags | Design

Mennesker har svært ved forandringer, men reflektion, æstetiske tilgange og tænkepauser kan hjælpe en på vej. Professor Steen Hildebrandt er som flere andre eksperter og forskere i ledelse, optaget af teori U. Teori U er oprindeligt beskrevet af tyske Otto Scharmer, der fx forsøger at give svar på, hvem vi er? Hvad vores opgave er? Og […]

Read More
20
jun

Styrk den sociale kapital

Posted by | No Tags | Design

Udtrykket social kapital ses i stadig stigende grad blandt virksomhederne i hotel- og restaurationsbranchen. Begrebet dækker ikke over økonomi, men over de menneskelige ressourcer, som virksomheden rummer. Social kapital indeholder elementerne: Tillid Retfærdighed Samarbejdsevner De fleste mennesker kender disse begreber og kan reflektere over gode og dårlige oplevelser, der knytter sig til ordene. En høj social […]

Read More
20
jun

CASE: Et eksempel på et målepunkt

Posted by | No Tags | Design

Tager dine skridt tid fra dine gæster? En restaurant har fokus på at omsætte mere pr. stol pr. time. Derfor indledes et forsøg, hvor restaurantpersonalets skridt tælles i en uge: Forsøget viste, at alle medarbejdere i gennemsnit gik 16.000 skridt på en vagt. Udover at det var nedslidende, var det også ressourcekrævende, uden det nødvendigvis gav hverken […]

Read More
20
jun

Den gode feedback

Posted by | No Tags | Design

Ledelse handler i høj grad om at kunne motivere sine medarbejdere. Et af de bedste motivationsredskaber er at fortælle medarbejderen, hvad vedkommende er rigtig god til, og hvor han eller hun har gjort en positiv forskel og hvor der er brug for forbedringer. Feedback har mange formål: Du viser medarbejderne, at du lægger mærke til deres […]

Read More
20
jun

MÅLBAR SUCCES

Posted by | No Tags | Design

I vores udviklingsprojektet ‘Målbar Succes’ er indgår vi i samarbejde med Oplevelsernes Akademi under navnet:  Fokus gør forskellen Projektet handler om at udvikle en hel pakke af målepunkter, som kan bidrage til forbedret bundlinje, innovation og udvikling i restaurant-, konference-, og hotelbranchen.  Vi har sat os for at lave et  inspirationskatalog med alle de målepunkter, […]

Read More
20
jun

Undgå at flow bliver til stress

Posted by | No Tags | Design

Hotel- og restaurationsbranchen er et dynamisk og travlt miljø, hvor der sjældent er tale om et 8-16 job, eller en 37-timers arbejdsuge. Der arbejdes mod fælles mål om at yde den optimale service og give gæsten en mindeværdig oplevelse. Denne team-ånd betyder, at kollegaerne ofte også er ens venner, og at fritid og arbejde i særlig […]

Read More
20
jun

Få styr på konflikterne

Posted by | No Tags | Design

Hvorfor skal du som leder vide noget om konflikter? Det går jo meget godt. Er konflikter ikke bare noget, vi skal undgå på arbejdspladsen? Bare tanken om at skulle beskæftige sig med konflikter kan være drænende. Én ting er dog helt sikkert – konflikterne er der, også selv om vi ikke taler om det. Konflikthåndtering stiller […]

Read More
20
jun

MÅLBAR SUCCES – ORGANISATIONSUDVIKLING MED MÅLBARE RESULTATER

Posted by | No Tags | Design

Et sæt af ideer og værktøjer til at forbedre og styrke organisationer i hotel- og restaurantbranchen, og hvor alle forbedringstiltag måles. Vi har igennem i en lang årrække opbygget særlig kompetence i udvikling af netop hotel- og restaurantvirksomheder. Vi tror på, at en målrettet udviklingsindsats skaber fundament for sundere virksomhed. Organisationsudvikling er en gennemgribende forbedring af samarbejde, […]

Read More
20
jun

MÅLBAR SUCCES – NY METODE TIL AT STYRE DIN TID OG NÅ DINE MÅL

Posted by | No Tags | Design

Vejen til vækst og styring af den kaotiske arbejdsdag, der præger branchen med forstyrrelser hele tiden, er at arbejde aktivt med handlingsorienterede, målbare og synlige mål – og følge op på disse. Vi har en tendens til at prøve, at nå for mange mål på én gang. Det vil normalt resultere i en middelmådig opfyldelse […]

Read More
20
jun

Få mere ud af møderne

Posted by | No Tags | Design

Ved at følge nogle enkle regler kan man gøre personalemøder mere effektive, givende og interessante for alle. Hvor ofte skal I holde møder? For at finde frem til en god mødeform kan det give mening at drøfte, hvor ofte der skal holdes møder, og hvad det er nødvendigt at mødes om. På denne måde involverer […]

Read More